معجزه چاقی طبیعی صورت
رنگ سال 2020 و کاربرد آن در دیزاین منزل
در اقتصاد هم دوران رونق وجود دارد و هم دوران رکود، بنابراین تمامی فعالیت های اقتصادی هر دوی این شرایط را تجربه خواهند کرد. آنچه که مهم است عملکرد صحیح در هر یک از این زمان هاست.
در ادامه 16 راه پیشنهادی برای افزایش درآمد در دوران رکود را بررسی می کنیم.
1- تعریف درست استراتژی شرکت با داشتن دید منطقی و واقع بینانه. در اصل باید استراتژی شرکت در دوران رکود، به جای سود حداکثری بقا باشد. بایستی این واقعیت را بپذیرید تا بتوانید در این دوران به شکل مناسب به فعالیت خود ادامه دهید.
2- مردم در شرایط رکود، بیشتر از ظاهر و بسته بندی های شکیل محصولات به قیمت ها و مقایسه آن با موجودی کارت بانکی شان توجه می کنند. بنابراین اگر تولید کننده هستید -به خصوص در اقلام عمومی- باید از هزینه بسته بندی کم کنید، تا قیمت تمام شده پایین بیاید.
3- یکی از بدترین اقدامات در زمان رکود، کاهش قیمت از طریق کاهش کیفیت برای دوام آوردن در این شرایط است. این تصمیم برند شما را نابود خواهد کرد و اعتماد مشتریان به شما از بین خواهد رفت.
4- از بهترین اقدامات در این شرایط مدیریت هزینه هاست، بررسی کنید چه هزینه هایی را می توان قطع کرد یا کاست. این اقدام بسیار باارزش تر از افزایش درآمد است.
5- از فضای مجازی کمک بگیرید. راه های توسعه فروش را از طریق این فضا بررسی کنید.
6- در دوران رکود نیروهای کلیدی تان را حفظ کنید، هم چنین سعی کنید نیروهای کارآمد رقبای خود را جذب کنید چرا که تعدادی از آن ها کار خود را از دست می دهند و از جانب رقبای شما اخراج می شوند.
7- نیروهای شرکت تان می توانند به شما کمک کنند. کافی است از آن ها بخواهید در صورت داشتن پیشنهادهای خلاقانه برای بهبود وضعیت و کاهش هزینه ها با شما در میان بگذارند. می توانید برای پیشنهادهای عملی، پاداش مناسب در نظر بگیرید.
8- در زمینه کسب و کارتان دانش خود را به روز کنید. درمورد بازاریابی، برندسازی و تبلیغات و... تحقیق نمایید. با این روش ها می توانید جهت رونق کار و کسب تان به ایده های جذاب برسید و از رقبا پیشی بگیرید.
9- تنوع محصولات خود را بیشتر کنید، کالا و خدمات ارزان تر نیز در سبد محصولات خود بگنجانید. برای مثال اگر معلمی هستید که تدریس خصوصی انجام می دهید، با تشکیل کلاس های 5 نفری هزینه ها را بین شاگردان تان تقسیم کنید؛ چنانچه صاحب سوپرمارکتی هستید، محصولات ارزان تری هم بیاورید. البته در هر صنف و کسب و کاری ارزان و گران معنای متفاوتی دارند مثلا می توانید در یک ساندویچی در کنار همبرگرها، فلافل ارزان قیمت هم به فروش برسانید یا اگر فروشنده ساعت های لوکس هستید می توانید در کنار ساعت های موجود 20 - 10 میلیون تومانی، برای حفظ مشتری های قبلی خود، ساعت های 5 میلیون تومانی هم بفروشید.
10- به علت اینکه در دوران رکود، معمولا روحیه نیروها کم می شود، شما به عنوان یک رهبر دلسوز، از صمیم قلب و نه به شکل نمایشی، با آن ها همدلی و همراهی نمایید.
برای اینکه همکارانتان درباره شما دچار سوء تفاهم نشوند، بهتر است گاهی برخی از مشکلات را برای آن ها شرح دهید، البته این کار را به گونه ای انجام دهید تا آن ها را از آینده نترسانید و ناامیدشان نکنید.
هم چنین اگر نمی توانید مانند گذشته ماهانه پاداشی منظم به آن ها پرداخت کنید، یک روز تعطیل با آن ها قرار بگذارید و طبیعت گردی بروید و یا یک فیلم در سینما مهمانشان کنید.
11- به خاطر داشته باشید که نیروهای خط مقدم شما، همکارانتان در شبکه توزیع هستند. پس بیش از پیش آن ها را مورد حمایت خود قرار دهید تا با انگیزه بیشتری محصولات شما را توزیع کنند.
12- در دوران رکود، مشتریان کسب و کارها خرید خود را محدود می کنند و نه متوقف. به همین علت فروش از قبل سخت تر می شود. در این شرایط باید به مشتریان خود بیشتر خدمت رسانی کنید و با محدودیت های آن ها خود را وفق دهید، چرا که ممکن است جذب رقبای شما شوند. برخی از کارهای زیر می توانند مشتریان وفادار شما را حفظ کنند:
* فروش با جایزه
* فروش اقساطی
* ارائه تخفیف های مناسب و حتی دراز مدت (به جای کاهش قیمت)
* ارائه آفرها مانند خرید به اندازه n تومان = دریافت یک بسته از کالای (x)
13- ممکن است در شرایط عادی میزان فروش تان در یک شهر پاسخگوی نیازهای شرکت تان باشد، اما بهتر است در دروان رکود بررسی کنید که آیا می توانید دایره جغرافیایی عرضه محصولات تان را گسترش دهید؟
14- بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، در دوران رکود، میزان همبستگی خانوادگی افزایش می یابد (برای مثال مادر خانواده ترجیح می دهد به جای خرید طلا، وسیله خراب منزل را تعویض کند، پدر به جای خرید لباسی نو برای خود، یکی از نیازهای خانواده را می خرد). پس سعی کنید در تبلیغات خود به جای فرد گرایی روی ارزش های خانوادگی تمرکز کنید.
15- روی تقویت ارتباط با مشتریان تمرکز کنید. بهتر است از یک نرم افزار CRM استفاده کنید. CRM یعنی مدیریت ارتباط با مشتری و برای مدیریت هر چه بهتر این ارتباط، بهترین نرم افزارهای موجود در بازار را انتخاب کنید، در این صورت به بالا رفتن فروش تان کمک کرده اید.
16- اولین اقدامی که بسیاری از مدیران در مواجهه با رکود انجام می دهند، کاهش یا قطع بودجه تبلیغات و بازاریابی است. دانشگاه مک گیل روی 600 شرکت تحقیقات گسترده ای انجام داد که نشان داد شرکت هایی که در دوران رکود بودجه تبلیغات و بازاریابی شان را بهبود بخشیدند در فروش خود بیش از 255 درصد موفق تر از شرکت هایی بودند که این بخش از بودجه شان را قطع کردند یا کاهش دادند. این شرکت ها برتری خود را در دوران بعد از رکود هم ادامه دادند.
به این دلیل که در دوران رکود مشتریان سردرگم و کلافه اند؛ تبلیغات و بازاریابی موثر به آن ها کمک می کند، به ویژه این که رقبای زیادی به اشتباه بودجه تبلیغات و بازاریابی شان را کم یا قطع کرده اند و شما می توانید بهتر و راحت تر دیده شوید.
مطالب کاربردی مرتبط:
منبع: سواد زندگی